Vragen? 06 - 144 80 334

Lees hier over het hele bouwproces


Van schets tot sleutel, van paal tot plank

Van hout naar huis, van wensen naar wonen

Bouwproject wordt lessenserie

De meeste leerlingen bloeien niet op bij online onderwijs en leerlingen die praktisch zijn ingesteld al helemaal niet. Want wat moet je nou online doen als je bijvoorbeeld een bouwopleiding doet op het vmbo in Maastricht? Nou, boffen! Want dan heb je een superenthousiaste leraar bouwtechniek, die toevallig vlak bij ons bouwproject woont. Hij was op zoek naar een manier om zijn leerlingen alsnog ‘aan de buis gekluisterd’ te krijgen. En daarom filmt hij sinds de allereerste cementstort de hele bouw op de voet en maakt er op locatie een lessenserie van. 'Gewoon' maar begonnen met DEEL 1, inmiddels is hij al bij aflevering 7!


Snelle voortgang ideaal

Om ‘zijn’ jongeren enthousiast te maken voor aan bouw gerelateerde beroepen, filmt hij bijna elke dag de vorderingen van ons huis. Een van de grote voordelen van bouwen met hout is namelijk dat het heel snel gaat. Dat maakt het ideaal voor een lessenserie voor vmbo-leerlingen. Want hij kan elke week weer iets nieuws laten zien en een volgende bouwstap in de les uitleggen. Reguliere cementbouw zou te saai zijn om te volgen. Want die duurt maand, na maand, na maand…


Aansprekende interviews

Bouwkundeleraar Roger heeft een voorliefde voor bouwen met hout. Zelf verbouwt hij zijn eigen oude vakwerkhuis en hij vindt het geweldig te zien hoe ons nieuwe huis in principe dezelfde paal-en-balkconstructie heeft als zijn oude hoeve. Een paar keer per week komt hij bij ons langs, filmt de vorderingen en legt ondertussen van alles uit aan ‘zijn jongens en meisjes’. Ook interviewt hij iedereen op de bouwplaats. Mij als opdrachtgever, Mike de hoofdaannemer, Bob de bouwer, de man met de cementwagen, de man in de kraanwagen, de jongens die de bouwaansluiting voor water en elektriciteit aanleggen, de grondwerker, de stukadoor, de timmerman, echt iedereen. En dat doet hij met enorm enthousiasme én gevoel voor humor. Hij interviewt vooral graag jonge mensen die in de bouw werken ‘want dat spreekt mijn leerlingen natuurlijk het meeste aan’. Het zijn aanstekelijke filmpjes die hij vervolgens in de klas toont. Hij stelt daarin praktische vragen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Over waarom de fundering een boogjesvorm heeft, wat een stukadoor verdient, waarom er zeil op het dak wordt gelegd, hoe de isolatie werkt, of die ruige betonmolen van de chauffeur zelf is, of de kleuren van de rood/geel/groene pijpen waar elektra en glasvezel doorheen lopen speciaal voor carnaval zijn, waarom de vlag in de top wordt gehesen en er dus worstenbroodjes zijn en waarom het leuk is in de bouw te werken. Ook vertelt hij over kruipruimtes en zwaluwstaartverbindingen en over goed én slecht weer op de bouw.


Leerlingen enthousiast maken

Online en nu gelukkig weer deels in de klas laat hij zijn filmpjes zien en stelt hij vragen aan leerlingen over de technieken, de voordelen van hout en hoe je isolatiewaardes omhoog krijgt. Hij laat ze opdrachten maken die ermee te maken hebben, zoals een houten bekisting timmeren voor de fundering of het aanbrengen van dakleer. Ik ben zelf naast tekstschrijver ook docent (Nederlands) en werk dus heel graag mee aan zijn lessenserie. Als hij een keer niet kan, maak ik voor hem filmpjes van het cementstorten of het plaatsen van dakplaten. Ik vind het fantastisch om te zien hoe hij in deze moeilijke lestijd zijn leerlingen weet te betrekken bij ons project en hoe hij ze enthousiasmeert. Want dat is nodig. Niet alleen om ze bij de les te houden, maar ook omdat er een groot tekort is aan bouwvaklui en al helemaal aan mensen met ervaring in de houtbouw. Als hij op aansprekende wijze kan laten zien dat mensen die nu in de bouw werken zelf erg enthousiast zijn over en vooral trots zijn op hun altijd gevarieerde werk, zet dat zijn leerlingen er hopelijk toe aan echt de bouw in te gaan. Dat is een geweldige winst voor heel houtbouwend Nederland. En dat zijn leerlingen betrokken raken, blijkt wel. Ze sturen hem nu zelfs filmpjes toe van bouwlocaties waar ze toevallig langsfietsen. “Kijk meneer, hier wordt ook gebouwd!” krijgt hij dan door geappt. Hoe leuk is dat?


Win-win-winsituatie

En zo zie je hoe iets dat in eerste instantie een probleem oplevert (praktische leerlingen betrokken houden bij online lessen) omgevormd kan worden tot iets dat uiteindelijk een prachtig resultaat oplevert. Omdat Roger in oplossingen denkt en niet in problemen en ik én de bouwlui het oprecht leuk vinden eraan mee te werken. Roger krijgt immers niet voor niets ook een worstenbroodje als het hoogste punt is bereikt ;-) Hij leert zo zelf bovendien na dertig jaar ervaring op een geheel vernieuwende manier les te geven en lacht daarbij om zijn fouten. Zo bleek bijvoorbeeld toen hij thuiskwam na het eerste hele interview met mij, dat het geluid niet aan stond. Bleek aan de selfiestick te leggen. Alles weer opnieuw, hij weer terug en ik weer terug, nu zonder selfiestick. Maar we doen het samen met plezier. Zo ontstaat er niet alleen een hele lessenserie over de bouw van een huis die Roger de komende jaren kan gebruiken, maar ik heb daarmee ook een geweldige reportage over de bouw van ons huis, zoals niemand die heeft. En belangrijkste van alles: jonge mensen worden op eigentijdse manier gestimuleerd de houtbouw in te gaan en zien zo dat je problemen als kansen moet zien. Dat is nog eens een win-win-winsituatie!